Wednesday 14 April 2010

Cikgu-cikgu aku...sekolah rendah

Dalam ramai-ramai cikgu yang pernah mengajar aku... beberapa orang yang betul-betul aku ingat sebab kesan yang mereka tinggalkan dalam hidup aku. Sebenarnya aku tak pernah prefer atau suka kat mana-mana cikgu sebab dia baik atau sebagainya.
Yang paling aku ingat ialah kesan-kesan yang yang cikgu tu tinggalkan dalam hati sama ada yang positif dan negatif dalam hidup aku masa dia pernah ajar aku suatu masa dulu.

Masa sekolah rendah, susah aku nak ingatkan mana-mana cikgu yang tinggalkan kesan yang mendalam dalam hidup aku. Masa tu masih budak-budak lagi. Datang sekolah, belajar, jumpa kawan-kawan dan main je. Yang aku selalu ingat, hujung tahun aku mesti naik pentas ambik hadiah sebab results akademik aku yang kira ok jugak le. Mungkin sebab tu je kot cikgu-cikgu aku kenal aku masa tu. Yang aku tau, ada cikgu-cikgu aku yang kenal mak ayah dan sedara-mara aku. Mana tidaknya..sekolah kat kampung, hampir semua orang kenal orang dalam kampung tu atau kampung-kampung sebelah.
Cikgu yang pertama sekali yang aku mula-mula kenal ialah cikgu sekolah "makan" atau tadika aku ,Cikgu Halimah. Dialah yang mula-mula kenalkan kat aku ABC sampai aku boleh mengeja masa umur aku baru je masuk 6 tahun. Aku selalu kena suruh baca dalam kelas sebab aku cepat ingat huruf dan ejaan. Masa tu semua orang masuk tadika masa umur 6 tahun dan tak mcm sekarang yang 4 tahun pun dah kena belajar kat tadika. Aku masa tu masuk tadika Kemas kat kampung nenek sebelah ayah aku. Kampung Legong Hulu, Kota, N.S.
Nak dijadikan cerita, sekarang pun aku masih boleh jumpa dengan cikgu Halimah ni sebab dia sekarang tinggal kat satu kawasan rumah mak dan ayah aku. Selalu jugakle aku jumpa dia setiap kali aku balik kampung.


Masuk sekolah rendah, cikgu yang mula-mula ajar aku ialah Cikgu Zaharah. Kebetulan pulak dia ada anak yang sebaya dengan aku kat sekolah yang sama. Kadang-kadang masa cuti sekolah atau lepas sekolah, aku dengan anak dia pegi tangkap ikan sama-sama kat sungai. Kadang-kadang ada jugak pergi rumah dia sebab dia ada banyak bela burung. Tapi masa kat kelas Cikgu Zaharah ni garang sikit. Aku pulak jarang kena marah sebab biasanya aku tak buat hal dalam kelas dan kerja-kerja sekolah aku selalu settled. Kalau tak silap, dia ajar aku Ilmu Hisab dan Bahasa Malaysia. Sampai sekarang aku masih lagi jumpa cikgu Zaharah ni sebab dah jadi sedara lah pulak bila anak dia kahwin dengan sepupu aku.

Masuk darjah dua, cikgu Saadiah yang jadi cikgu kelas aku. Dia ni yang buatkan aku hafal sifir 1 hingga sifir 12. Mana taknya, setiap kali dia masuk kelas, semua orang kena baca sifir setiap seorang. Kalau tak hafal ,kena berdiri. Lepas satu sifir dah hafal, dia akan catatkan dalam carta kat dalam kelas dan semua kena hafalkan sampai habis. Selagi tak hafal, selagi tulah akan kena baca setiap kali dia masuk. Kesannya, sampai sekarang aku hafal sifir-sifir tu...he he he.

Cikgu Noordin Ibrahim pulak ajar aku masa darjah tiga. Masa ni aku kena jadi ketua darjah dan masa ni jugaklah muka aku dapat kesan parut sebab kena air sungai yang tercemar sisa buangan kilang. Cikgu No0rdin ni masuk mengajar kat sekolah aku masa tahun tu jugak. Dia ajar Bahasa Inggeris iaitu antara subjek yang aku paling tak berkenan masa tu. Mana taknya, perkataan pun aku tak faham dan nak beli kamus pun tak dapat. Tapi dia suka mengajar dengan bercerita dan selalu buat lawak sambil tu. Kita ok jugak le walaupun dia ni garang jugak kalau budak-budak bising sangat dalam kelas. Yang aku respect kat dia ni, dia ni fasih betul cakap English masa tu(pada pandangan aku masa tu le). Nampak macam senang je dia cakap dan tu yang buatkan aku makin tension tu. Tapi kesannnya, aku mula rajin tengok dan dengar betul-betul kat television bila dapat tengok cerita orang putih. Mastu cerita Sheriff Lobo, The Greatest American Hero dan Chips la yang glamor. Itu yang buat aku mula minat nak cakap English tapi tak keluar-keluar dari mulut. Malu le, apa lagi. Cikgu Noordin ni jugak yang ikut kita orang masa sunat ramai-ramai kat Hospital Tampin masa darjah 4. Dia jugak le yang tenangkan aku dan budak-budak lain sebelum masuk bilik "potong" tu...ha ha ha!

Last sekali, Ustazah Jamilah. Dia ni memang ramai yang suka pun sebab dia baik sangat tapi yang paling berkesan pada aku ialah, dia yang buatkan aku hafal semua bacaan-bacaan untuk aku mula sembahyang. Kalau tak silap, dia mula mengajar kat sekolah aku masa aku darjah lima. Ingat lagi bila aku kena marah dengan dia bila aku silap baca bacaan masa tahiyyat bila dia suruh aku baca dalam kelas. Mana tak kalut aku, suruh baca kuat-kuat dan semua orang dalam kelas dengar...merah padam le muka dan telinga aku.
Dah lah masa tu aku memang phobia kalau kena bangun dan cakap depan orang ramai walaupun dalam kelas aku je. Cepat je badan aku rasa ringan dan suara pun tak keluar.

Ada jugak cikgu-cikgu yang aku tak berapa berkenan perangai diorang seperti hisap rokok dan suruh beli rokok untuk dia tapi takpelah. Itu untuk ingatan dan peringatan aku sendiri je. Kalau tulis kang, buka aib orang pulak. Dalam apa keadaan sekali pun, setiap cikgu yang pernah mengajar aku ada sumbangan baik masing-masing dalam membentuk diri aku sekarang.In general aku sangat pandang tinggi semua cikgu aku sebab tu sepanjang hidup aku, aku rasa aku tak pernah nak berkasar dengan cikgu aku. Kena rotan pun aku diam je. Kalau kena hari tu, lepas sekolah aku dah lupa sebab aku akan sibuk dengan kehidupan kampung aku dan macam tu setiap hari sampai aku tinggalkan sekolah Kebangsaan Astana Raja pada tahun 1986. Aku ingat lagi macam mana cikgu-cikgu aku ucapkan tahniah dan seronok sangat bila aku dapat 5A masa darjah lima.
Mungkin balasan aku sikit je dengan 5A tu dan lepas tu aku dapat sekolah berasrama penuh tapi aku selalu doa pada Allah selagi ada kebaikan yang aku buat atas apa pun ilmu yang dia orang ajar aku dulu, semoga sampai pahala tu pada setiap cikgu aku sama ada yang masih hidup atau yang dah pergi dulu.

Tuesday 13 April 2010

Landskap sendiri...Bahagian 1










Memang sudah banyak kali aku duduk rumah sewa. Bermula dengan rumah teres setingkat tiga bilik ketika lepas nikah sampailah akhirnya pada tahun 2005, aku dan Ayu beli rumah. Rumah yang ke-7 sejak mula hidup bersama dulu dan akhirnya...rumah sendiri.

Memang sejak dari dulu lagi aku memang nak buat lanskap aku sendiri kat rumah. Dengan tangan aku ni . Kat sini aku nak share dengan korang macam mana evolusi bahagian depan rumah aku ni dengan kerja kasar tangan aku yang ikut je apa idea yang datang dalam kepala aku masa tu.

Ayu pun dah takleh nak kata apa-apa sebab bila aku just buat je. Lagipun anak-anak aku seronok jugak tengok aku buat kerja-kerja landkap ni especially bila aku mula bancuh simen dan pasir sendiri.

Lama jugak aku nak siapkan kerja-kerja tu. Semuanya bergantung kalau aku tak penat atau rasa relax sikit masa weekend. Kalau takde mood, aku biar je sampai mood datang balik and thay may take weeks or months.

Ada masa yang aku buat kerja-kerja menyimen batu-bata tu sampai tengah malam sampai jiran-jiran tengok pelik je.

Hasilnya takle nampak macam kerja orang pro pun tapi aku seronok buat semua tu...puas hati beb!

Kadang-kadang anak-anak aku pun pelik mana aku belajar buat semua tu. Aku tak pernah belajar pun. Abis kuat pun ingat balik macam mana ayah aku buat masa aku kecik dulu. The rest, just common sense! Kalau salah atau tak berapa jadi pun...sapa nak marah kan. Ini rumah aku kan...he he.







Kat luar pagar pun banyak space. Memang intentionally cari unit yang tak ada rumah orang kat depan rumah aku. Simply because ada sikit privacy bila keluar pintu depan. Tak payah nak mengadap rumah orang terus dan sedang kalau sesiapa nak datang rumah aku. Parking would not be an issue at all sebab tak halang pintu rumah sesapa pun.