Tuesday 17 August 2010

Mendidik anak-anak

Sekarang dah tahun 2010...
Sekejap saja rasanya anak-anak aku dah berumur 11, 9 dan 5 tahun...the next one, insyaAllah bulan Januari 2011 nanti.
Anak aku yang sulong, nama dia Muhammad Zaim Nur...alhamdulillah...Allah makbulkan doa aku untuk dapat anak sulong lelaki.
Yang no. 2, Nur Aini Sofiyya dan yang no. 3 Nur Fareesya Naquiah...dua orang puteri aku setakat ni yang tiba-tiba je aku tengok dah besar.

Masa berlalu begitu pantas aku rasakan...Zaim dan Sofiyya pun dah dekat sama tinggi dengan isteri aku. Selalu isteri aku cakap yang kawan-kawan dia ingat kita orang kahwin masa tengah belajar sebab nampak anak-anak yang dah besar panjang especially bila diorang nampak anak-anak aku kadang-kadang ikut Umi dia orang pergi sekolah.

Dalam hal mendidik dan membesarkan anak-anak ni, banyak lagi yang aku perlu belajar sebenarnya. Surely kalau nak dibandingkan dengan zaman aku dulu, keadaannya terlalu jauh berbeza.

Aku besar dalam suasana yang sangat tradisional...kampung yang aku pernah guna pelita untuk baca buku waktu malam. Jalan kaki 5km pergi dan 5km balik sekolah. Paling teruk aku buat masa dalam perjalanan balik sekolah pun, baju basah mandi sungai atau saja -saja kebas buah-buah kat tepi pagar rumah orang. Lepas tu kelam-kabut kena ligan kat tuan rumah...hujung-hujung bila jumpa dia orang lepas tu, tak marah apa pun. Budak-budak makan, bukan luak mana pun. Lagi pun kampung aku tu ada 12 buah rumah je.

So, dengan suasana persekitaran yang macam tu, kalau nak besarkan anak-anak gunakan pendekatan yang ayah aku guna kat aku adik-beradik dulu sepenuhnya, memang tak menjadi punya.
Tapi, bila aku ingatkan balik, ada cara tersendiri ayah dan mak aku besarkan aku dulu.

Ayah aku taklah garang, tapi tengok muka dia aku cukup takut dalam sesetengah hal. Ayah aku tak banyak cakap dan yang selalu keluar suara pun mak akulah.
Yang aku tau ayah aku keluar kerja pagi-pagi lagi sebelum nampak tanah dan balik pun masih tak nampak tanah. Ringkasnya, aku lebih selalu nampak mak daripada ayah. Ayah aku akan naik berang dalam hal-hal tertentu je kat anak-anak dia. Antaranya ialah:
1. Lambat mandi lepas main petang.
2. Lambat masukkan kambing dan kerbau dalam kandang.
3. Terlupa kasi ayam dan itik makan.
4. Malas atau lambat nak pergi mengaji.
5. Kerja sekolah tak siap atau dapat report daripada cikgu yang anak-anak dia buat hal kat sekolah.
6. Liat nak pergi sekolah.
7.Lambat kemaskan tempat tidur atau sapu sampah kat luar rumah masa cuti sekolah.
8. Melawan cakap mak, Uwan atau saudara-mara aku yang tua yang lain macam makcik dan sepupu aku.

Pernah aku kena rotan sampai mak aku merayu-rayu suruh ayah aku berhenti. Dekat setengah mati aku kena rotan yang ayah aku ambik sendiri dari dalam hutan. Lebam birat seluruh badan aku sampai tak boleh baring hanya sebab aku terlewat dan main-main nak pergi mengaji atau lambat mandi lepas main petang.

Ayah tak pernah tanya mana aku pergi main-main lepas balik sekolah atau apa aku buat masa cuti sekolah. Pada masa tu, tempat mainan aku ialah hutan atau belukar, sungai dan sawah kat sekeliling kampung aku atau kat kampung-kampung sebelah. Pergi lastik burung, jala ikan atau memancing jauh mana sekali pun dia takkan marah.

Barang-barang mainan masa aku kecil dulu rasanya tak costly. Layang-layang buat sendiri guna buluh, gam nasi dan kertas surat khabar. Yang kena beli ialah tali layang-layang je. Itu pun jimatkan daripada duit belanja sekolah. Kalau nak main gasing, beli tali je, gasing tu, aku tebang pokok limau, bentuk jadi gasing guna parang dan licinkan dengan kertas pasir, then pasang paku. Jadilah gasing lepas tu. Kalau nak memancing kena beli tali pancing dan mata pancing tu je. Joran je buat sendiri guna buluh atau guna pelepah pokok bertam yang berduri tu. Lastik pun buat sendiri.Cari ranting kayu senduduk yang bercabang, kulit daripada kasut lama dan getah tiub basikal. Lepas tu banyaklah burung yang jadi mangsa kita orang. Habis kuat pun ayah akan tanya kat mana je bila dapat bawa balik ikan atau kaki kena apa kalau berdarah. Mode transport hanyalah kaki ayam selalunya sebab aku hanya ada basikal masa aku darjah 5.

Pernah jugak kaki dan tangan aku luka sampai darah meleleh masa balik rumah dan ayah aku tak pernah marah sikit pun. Kena sengat tebuan, kena sengat ikan keli, kena duri pokok rotan, kaki terseliuh jatuh pokok, jatuh basikal dan macam-macam lagilah yang jadi kat aku sebab perangai aku yang suka merayau masuk-keluar belukar dan hutan. Namun ayah aku tak pernah marah. Paling tidak pun dia tanya sakit tak lepas balik klinik atau hospital kalau kena jahit atau pergi cuci luka.

Selalunya kalau hari ayah cuti, dia akan ajak aku sekali pegi jaga dan masukkan semua binatang yang kita orang bela masuk reban atau kandang. Ada jugak dia tunjuk cara anyam dan repair jala, buat layang-layang dan simpul tali mata pancing. Yang paling best ikut dia sekali pergi memancing atau menjala ikan. Yang selalu sedih dan menangis ialah mak aku bila tengok aku balik rumah kalau dalam keadaan luka atau terseliuh lepas balik daripada bermain atau mana-mana tempat lain . Kalau nak cakap pasal luka, sampai dresser kat klinik kampung aku tu dah kenal sangat aku sebab selalu sangat dian kena jahit atau balutkan luka kat tangan, kaki dan kepala aku.

Bila aku fikir balik, ada banyak benda yang ayah aku nak aku belajar daripada cara dia besarkan aku dulu. Bila dia marah sebab tak buat atau lambat buat sesuatu benda tu, aku rasa dia sedang terapkan disiplin dalam hidup anak-anak dia sebab dalam hidup ni ada benda-benda rutin yang kita mesti buat sebagai asas untuk menjadikan hidup kita lebih teratur.

Sebagai budak-budak masa, itu adalah di antara perkara-perkara biasa dalam hidup sehari-hari yang mesti aku buat. Kita mungkin rasa disiplin dengan benda-benda yang kecil ni tak penting tapi itulah asas untuk kita buat perkara yang lebih penting atau besar nanti.

Ayah tak pernah marah pasal masa luar daripada waktu sekolah dan dia biasanya biarkan saja aku cari ubat sendiri kalau setakat luka dan sakit sikit-sikit saja walau pun ada yang sampai berdarah. Apa yang aku belajar masa tu bila aku fikirkan sekarang, ada masanya terutamanya bila kita makin besar, kita ada hak atau bebas buat apa yang kita suka.Namun pada masa yang sama kita perlu berani ambil  dan tangani risiko itu sendiri.

Tak ada orang yang akan halang atau marah tapi kita perlu bersedia hadapi apa saja akibat perbuatkan kita. Kalau masa tu aku berani ambikl risiko masuk hutan belukar , sungai dan lain-lain tempat lagi yang mungkin ada bahaya, sepatutnya aku dah fikirkan semua tu sebelum ambil risko tu.

Dalam apa keadaan pun, kalau kita kreatif sikit, banyak benda yang boleh kita buat walaupun dalam sesetengah hal, kemampuan sebenar kita mungkin terhad.Jadi tiada sebab sangat untuk kita selalu mengeluh jika kita ada kekurangan berbanding orang lain.

In general, rasanya ayah dah mak aku dah terapkan tiga perkara dalam hidup aku sejak aku kecil lagi.

Satu, hidup kena ada disiplin dan semuanya bermula daripada perkara-perkara yang kecil dan dengan perkara asas seharian yang kita buat.

Yang kedua, kita akan ada kebebasan dalam hidup kita dan kita boleh pilih setakat mana risiko yang berani kita ambil dalam kebebasan itu kerana akhirnya kita yang akan menanggungnya.

The last one ialah surviving skills yang secara tak langsung aku belajar daripada kecil disebabkan kesempitan hidup dari segi duit masa tu. Walaupun masa tu susah nak minta apa daripada ayah untuk barang-barang mainan, aku tetap nikmati zaman kanak-kanak aku dengan macam-macam permainan yang di buat sendiri. Kalau cakap pasal memancing, tempayan kat rumah akau dulu jarang kosong dengan ikan darat sampai mak aku tak larat nak masak kadang-kadang tu. Kalau dah sampai macam tu, kadang-kadang aku jual atau kasi je kat sapa-sapa kat kampung aku tu.

At the end aku sedar dengan perkara-perkara yang ayah marah kalau aku tak atau lambat buat dulu, it shows that semua orang ada peranan dalam satu keluarga walaupun masih budak-budak. Anak-anak yang masih kecil pun boleh sama-sama ringankan tugas mak dan ayah dalam mengurus dan menjaga rumah sendiri. Di samping tu boleh belajar secara hands-on tentang buat kerja-kerja rumah. Takle tunggang langgang bila dah ada rumah sendiri masa dah besar.

Nilai-nilai atau values yang ayah terapkan aku tulah yang rasanya banyak buatkan aku lebih cepat adapt dan survive masa kau masuk asrama penuh lepas habis sekolah rendah sebab lepas tu, aku dah jarang jumpa atau habiskan masa dengan dengan ayah.


So, camna pulak cara aku nak bimbing anak-anak aku. Lepas kahwin, aku dok terfikir jugak ayah macam mana aku nak jadi. Diam tak diam, sekarang aku dah jadi ayah kat 3 orang anak pun.


At the end aku pilih pendekatan leading by example untuk keluarga aku macam ayah buat dulu. Pada masa yang sama aku terapkan juga secara tak langsung cara nak berdisiplin dan survival  skills yang ayah aku ajar masa aku kecil dulu.

Mungkin aku taklah sehebat mana pada mata orang lain tapi cukuplah kalau anak-anak aku sendiri menghargai dengan rasa hormat atau respect yang lahir daripada dalam hati mereka sendiri.

Aku selalu katakan dalam hati aku, kalau boleh, jika anak-anak aku mencari contoh yang baik atau role model yang mereka nak ikut, I really hope they will pick me and my wife dalam semua atau banyak perkara.

Alhamdulillah, setakat ini anak-anak aku membesar dalam keadaan bagaimana yang aku mahukan walaupun mungkin tak 100% tapi memadailah. Aku amat-amat bersyukur kepada Allah setakat ini. Nakal budak-budak tu biasalah. May be perbezaan yang paling ketara ialah dari segi kemampuan aku untuk memberi kehidupan yang lebih selesa kepada mereka berbanding aku dulu.

Pada usia sekarang Zaim dan Sofiyya dan pun boleh diharapkan tolong mengemaskan apa-apa yang patut di rumah. Yang paling aku terkejut sekali ialah apa yang berlaku beberapa minggu lepas. Masa tu baru je balik daripada Family Day office aku dalam pukul 2.00 petang. Masa itu, semua dah orang naik atas mandi dan solat...then terbaring tidur kepenatan. Dalam aku nak terlelap tu tiba-tiba aku terdengar bunyi pinggan mangkuk kat dapur. Terfikir juga aku siapa yang ada di bawah sedangkan yang aku tau semua orang sudah naik ke atas. Aku cuba terus lelapkan mata tapi lepas beberapa minit aku turun. Laaaaah! Zaim rupanya kat bawah... yang buat aku tergelak dan ada jugak rasa bangga dalam hati aku ni ialah keadaan Zaim masa tu.

Dengan pakai apron Umi dia, dia angkat sampah nak buang kat tempat sampah depan rumah. Aku tengok meja makan dah siap kemas dan lap dengan liquid pencuci lagi dengan bau wanginya. Aku pergi jenguk dapur, sinki pun dah siap cuci dan semua pinggan mangkuk dan kemas tersusun kat tempat masing-masing. Bila aku tanya sapa buat semua, dia selamba je jawab dia dah siap buat semua dah dan ayah dan umi pergilah naik rehat. Katanya lagi lepas tu dia nak masukkan semua baju kotor dalam washing machine, basuh dan nak tengok TV. Lepas ampai pakaian nanti baru dia nak naik atas rehat dan tidur.

Tak tau macam mana aku nak gambarkan perasaan aku masa tu. Bila aku cakap pada isteri aku lepas tu, both of us terdiam namun dalam hati betapa bersyukur dengan apa yang berlaku, cuma Allah je yang tahu.

Mungkin perkara tu tak sebesar mana namun aku tetap bersyukur sebab aku tahu aku boleh harapkan anak-anak aku sama-sama jaga rumah sendiri. Alhamdulillah sebab aku rasa keputusan aku untuk berhenti gunakan maid dulu sedikit sebanyak membantu anak-anak aku lebih bertanggungjawab terhadap hal-hal dalam rumah sendiri.

I guess we are more independent in that sense and more privacy in our own house by not having maid now. Masing-masing tahu tanggungjawab masing dalam rumah daripada mula bangun tidur sampai masuk tidur. Aku dan isteri cuma selalu ingatkan kalau sesiapa terlupa dan buat mana-mana yang boleh kalau tak ada orang atau terlupa nak buat sesuatu.
Life di asrama daripada sekolah menengah sampai ke U pun ada yang aku terapkan dalam elemen disiplin anak-anak aku kat rumah.

It was difficult at the beginning for them and for me to let them doing it themselves but in the end, everyone knows it would be good for each of us. Just tell and show to them exactly how to do it and then let them do it bit by bit.

Dihujungnya mereka akan belajar cara nak buat dengan betul dan sepanjang masa tu, mereka juga akan belajar apa faedahnya jika tahu buat sesuatu perkara tu. Yang paling mustahak sekali, kita juga buat sama-sama mereka.

Itu sebablah aktiviti berkemas such as melipat baju dah jadi routine family activities. Sekarang ni kalau isteri aku kat dapur, Sofiyya dan Fareesya dah mula join buat apa-apa yang patut. Kalau aku buat landscape atau cuci kereta kat depan, masing-masing tau apa yang boleh dibuat kalau nak tolong aku.

Buat kerja rumah pun satu kemahiran juga bagi aku selain tumpuan anak-anak aku untuk belajar. Dalam akademik pula, aku selalu pesan pada anak-anak aku yang " Ayah takkan tengok result dulu, Yang ayah mula-mula sekali tengok ialah usaha anak-anak ayah untuk dapat result tu. Yang ayah akan marah atau tegur ialah tentang usaha dan bukan result akhir tu"

Ilmu agama aku pun tak seberapa tapi seboleh-bolehnya anak-anak aku akan dapat ilmu yang secukupnya untuk mereka mula melakukan ibadat kepada Allah. Aku juga sama-sama amalkan mana-mana yang termampu bersama-sama mereka supaya apa yang mereka belajar tentang agama di sekolah atau mana-mana sekali pun taklah bertentangan dengan apa yang mereka lihat diamalkan oleh Umi dan ayah mereka di rumah.

I just want them to be a GOOD children dalam definisi good atau baik yang lebih luas dan mereka tahu dan faham makna baik yang aku maksudkan sebab aku selalu ingatkan mereka perkara tu. So far kat sekolah pun they are doing fairly good and I have no complaint so much since they will always have the time to keep improving as they move on. Aku guna pendekatan yang hampir sama dengan ayah aku dulu. Pasal belajar ni, aku hanya tekankan kepentingannya untuk masa depan mereka nanti and giving them the supports needed. The rest is on them since that is for their own future and the time will come one day where they have lead their own life.

Aku selalu pesan supaya buat sebanyak mungkin perkara yang sepatutnya kita lakukan sekarang untuk masa dengan yang lebih baik daripada menyesal tentang apa yang kita tak buat sekarang pada masa akan datang. Aku harap mereka akan ingat semua tu perlahan-lahan dan kekal dalam hidup mereka sampai bila-bila.


Aku cuma sentiasa berdoa agar Allah terus permudah dan beri jalan untuk aku mendidik anakp-anak aku sebaik-baiknya. Moga-moga mereka semua akan menjadi anak-anak yang soleh dan soleh pada masa aku masih hidup ni dan juga bila aku dah di alam barzakh nanti. At least mereka akan menjadi manusia yang boleh bertanggungjawab terhadap Allah lebih daripada apa yang aku mampu lakukan masa aku masih hidup ni. In sha Allah.