Tuesday 9 February 2010

Semalam yang aku tinggalkan

semalam dah berlalu...takkan datang semula...esok hari yang baru...tetap baru walaupun aku mungkin masih buat perkara yang sama...tapi sudah pada hari dah tarikh yang lain.

Aku berubah? memang aku berubah....rasanya banyak juga sebab aku sendiri dapat melihatnya. Setiap saat aku berubah sebab setiap saat yang datang takkan sama dengan sestiap saat yang berlalu.

36 tahun...itulah umur aku esok..insyaAllah kalau dipanjangkan umur oleh Allah. Apa agaknya yang telah aku lakukan dalam tempoh selama itu...
siapa yang dapat menilau semua itu?
Berapa banyakkah kebaikan dan juga kesilapan yang telah aku buat?

Adakah aku lebih baik daripada semalam...jika makin baik pun...daripada kaca mata siapa?
Jika makin tak baik sekali pun..siapakah yang boleh menilainya.

Menginjak usia ke lewat 30-an...aku pun mahu berada di mana yang sepatutnya aku berada pada masa ini. Adakah memadai apa yang aku sekarang. Rasanya masih banyak kelemahan dan kekurangan yang perlu aku tangani.

Anak-anak aku makin besar dan makin pandai menilai apa yang mereka lihat ...apa saja yang aku tunjukkan dan lakukan.

Isteri makin lama hidup bersama aku dan semakin banyak perkara tentang aku yang dia makin dapat lihat dan mengerti. Hakikatnya setiap langkah aku sentiasa diperhatikan dan dinilai oleh insan-insan yang paling hampir dengan aku dalam hidup aku ini.

Mak dan ayah semakin hari semakin dapat menilai berbaloikah pengorbanan mereka melahirkan dan membesarkan aku hingga aku mampu berdiri begini sekarang.


Adakah aku makin menjadi seorang ayah, suami dan anak yang baik? Bukan pada aku jawapannya cuma aku mengharap aku dapat menjadi seorang yang membahagiakan hidup mereka.
Semalamn yang aku tinggalkan hanya mampu aku kenang dan renungkan. Takkan mampu aku mengubah apa yang telah aku tinggalkan.

Andai aku berdosa , hanya ampun yang mampu aku pohonkan. Andai tidak elok perbuatan aku, semoga aku tidak akan mengulanginya lagi kerana aku hanya mampu mengubah apa yang akan berlaku esok. Aku cuma mampu mengusahakan agar sesuatu yang lebih baik akan berlaku dengan izin Allah.

Banyak yang telah aku nikmati...mungkin terlalu banyak berbanding mereka yang selalu aku perhatikan. Banyak juga yang masih aku tidak ada atau nikmati lagi tetapi itu bukanlah yang terlalu merisaukan hati aku sendiri.

Lumrah hidup...kita menilai dan dinilai sesama manusia. Selain itu, yang pasti setiap apa yang kita buat juga dinilai oleh Allah.

Dalam banyak perkara, kita mungkin lupa, penilaian Allah yang lebih penting daripada segala-galanya walaupun perlakuan kita sebaliknya.
Diakhirnya...setiap apa yang ditinggalkan semalam tetap juga dinilai. Apa yang kita tinggalkan juga akan "mengikut" kita selagi kita bernyawa.
Biasanya....andai kebaikan yang kita tinggalkan..kebaikan jugalah yang akan bersama kita. Andai " najis" yang kita tinggalkan...bau itulah yang akan melingkari kita selamanya-lamanya.


Merenung kembali secara ringkas laluan yang aku tempuhi dalam hidup...bila berkawan...sukar aku memikirkan untuk aku khianati kawan aku sendiri namun pada masa yang sama aku sedar...tidak semua yang aku kenal sebagai kawan akan berfikir seperti aku. Mungkin juga aku begitu rapat dengan ramai sangat kawan tapi cukuplah kiranya aku tak pernah mengkhianati seorang pun daripada mereka. Sakit juga hati mendengar atau bila mengetahui kawan-kawan mengkhianati atau berprasangka dengan kita tapi aku rasa tidak mungkin dapat mengawal apa yang mereka fikir. Mungkin takkan semua mampu mendapat penjelasan aku namun kemaafan aku tetap ada dan selama-lamanya aku akan memaafkan.

Apa yang aku tinggalkan semalam juga akan menentukan hala perjalanan aku untuk esok. Pada tahap ini atau sampai bila-bila pun, hakikatnya aku takkan dapat semua yang aku mahukan.
Cuma harapan aku dan azam aku agar aku dapat capai sesuatu yang lebih baik daripada semalam. Dugaan sudah pasti dan halangan akan ada sepanjang masa namun itu jugalah hakikat hidup sesiapa pun.

Sebagai manusia, aku cuma mahu jadi hamba yang makin takutkan Allah dan cuba elakkan perkara-perkara ke arah dosa kepada-Nya.

Sebagai anak , semoga aku tetap sihat untuk terus menunaikan tanggungjawab aku kepada mak dan ayah aku.Paling tidak pun aku masih ada mak dan ayah yang masih mampu mendoakan sesuatu untuk aku dalam aku meneruskan hidup aku.

Sebagai suami, aku mahu terus menjadi seseorang akan terus membahagiakan isteri aku.
Sebagai ayah, semoga anak-anak aku mendapat kehidupan yang lebih baik dan capai apa yang mungkin aku tak pernah capai pada masa dulu.

Aku punyai banyak kelemahan namun itu takkan lemahkan semangat aku untuk mencapai seuatu yang lebih hebat dalam hidup aku. Biarlah aku tinggalkan lebih banyak "wangian" semalam untuk aku kenang keharumannya pada esok hari kerana bau wangi itu akan hilang juga.

Hidup didunia ini hanya untuk mencari keredhaan-Nya dan aku berharap agar semua insan yang aku sayangi berkongsi perkara yang sama. Kebahagiaan hidup aku adalah suatu perjalanan yang aku mahu nikmati pada setiap langkah yang aku hayunkan. Telah terlalu banyak nikmat yang telah Allah kurniakan untuk aku syukuri berbanding apa yang masih tidak dapat rasai.

Semoga Allah panjangkan lagi umur aku untuk aku teruskan lagi membuatkan kebaikan yang mungkin aku masih lalai untuk melakukannnya semalam. Aku mohon Allah jauhkan aku daripada apa juga kemungkaran yang akan menghumbankan aku ke dalam neraka.

Amin.

No comments: